duminică, 29 august 2010

General si particular

.

Orice elev mai rasarit de liceu va va spune ca problema fundamentala a filosofiei este raportul intre materie si idee, respectiv intre existenta obiectiva si cea subiectiva.

Care este predominanta: materia sau ideea?
realul sau spiritualul?



Este mai importanta existenta concreta sau ceea ce percep eu despre ea, subiectivitatea “trairii” existentei?


Raspunsul este la fel de variat ca si umanitatea, atatia indivizi, atatea raspunsuri.


Cati filosofi, atatea teorii.


Mie imi vine greu sa definesc pana si raportul intre general si particular.

Cu siguranta cad in capcana generalizarilor in fiecare zi a vietii mele: imi exprim o parere simpla si cuprinzatoare despre orice: oameni, masini, foc, pomi sau mai stiu eu ce.


Daca n-as generaliza, mi-ar fi greu sa comunic cu ceilalti si cu mine insumi, cu constiinta mea interioara.


Daca nu generalizezi, ar fi aproape imposibil sa suporti sau sa povestesti .


Cand discuti despre ceva, ar trebui sa te rezumi in a da exemple variate si inevitabil contradictorii despre orice.


De exemplu: oamenii sunt albi, negri, rosii, galbeni si albinosi.


In loc de asta, accept conceptul de om, care in mintea mea defineste cuprinzator umanitatea in ansamblul ei.


Pe de alta parte, nu sunt niciodata de acord cu limitativitatea conceptului, care nu da seama niciodata despre un anume caz particular.


Conceptul de om rateaza practic definirea oricarui om  particular.


Aici conceptul de “om normal” (sau de “normal” pur si simplu) e sclipitor, toti il pot defini, dar un asemenea om nu exista.


Conceptul de “om” nu spune nimic despre mine ca individ, nici despre tine, sunt doar niste idei generale, pe care le poti infirma oricand si oriunde.


Asta face si ca filosofia clasica sa fie falimentara, vorbeste despre totul si despre nimic.


Toti marii filosofi au murit (si la propriu) sa construiasca un sistem filosofic universal, care sa explice fiecare particularitate a existentei.


O utopie, evident.


Oamenii de stiinta abordeaza mult mai pragmatic chestiunea si cauta o “ teorie unificata a fortelor”, care sa dea masura si cheia intregului univers fizic, Dumnezeu y compris.


N-as vrea sa par mai inteligent decat sunt, dar cred ca n-or sa aiba succes.


E doar un alt nivel al utopiei.


Alternativa ar fi sa ignori complet orice forma de generalizare si sa tratezi doar particularul, ca ipostaziere suprema a lui ”Carpe diem”.


Dar ce poate fi mai plicticos si mai neinteresant decat sa ma traiesc si sa ma povestesc doar pe mine insumi, in fiecare secunda a vietii mele?


Pe cine ar interesa de fapt fiecare secunda a vietii cuiva?


A incercat Marcel Proust si a fost initial o mare curiozitate, cu iz de capodopera, dar iti vine sa te sinucizi dupa ce-i citesti o suta de pagini din “In cautarea timpului pierdut”.


Asa ca nu-mi ramane decat sa esuez si eu in complicitatea si simbioza inefabila a generalului si a particularului, ca o dualitate imanenta a lumii.


Meci nul.


4 comentarii:

  1. cred k ar fi interesant de observat cum se defineste generalul prin particular si invers.
    si in sprijinul acestui demers zic
    exista un trib in jungla amazoniana care are unul dintre cele mai ciudate, simple si totodata mai puternice ritualuri de imperechere. ei venereaza animalele, dar mai cu seama pasarile si si mai cu seama o anume specie de papagali uriasi care se pare ca traiesc si peste 500 de ani si care sunt lasati in familie ca mostenitori al spiritului acesteia, ca martori importanti si totodata ca un membri al ei.
    oamenii acestia nu se "imperecheaza " pina nu DEVIN papagali:) suna hilar, daca nu chiar ciudat prin prisma unui om de cultura europeana.
    dar privit mai de aproape acest ritual de imperechere devine un exercitiu prin care spiritul transcede materia. oamenii aceia executa miscari de pasari si incearca sa inteleaga, prin actiuni actoricesti daca vrei, cum e sa fi pasare pina devin pasari. isi pun si pene, se vopsesc si imita comportamental bietul animal pina cind transa ii face sa devina, sa transceada, sa FIE. iata ca se poate intelege prin ritual si experimentare "legea devenirii" ce transforma spiritul. cum din si prin elemente materiale, pornind de la "a avea" si cu un dram de credinta redefinesti limitele spiritului si ale lui "a fi"
    in amintirea profesorului meu de arta a actorului ION COJAR
    al tau ioan

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, la filozofie toti suntem buni... Asta pana vine viata peste tine...
    Iata-ma pe mine tratand particularul... si nu al vietii mele, nu sunt vrednica de a face aceasta analiza inca. Ci particularul vietii unui om extraordinar, care nu a gresit cu nimic... Totusi, astazi, a fost diagnosticat cu cancer pulmonar in faza terminala...
    "Carpe Diem" zici Vali... Foarte putine clipe vor mai fi...
    Ioane, imi pare rau, stiu ca esti un om credincios. La fel este si Cornel... Dar nu stiu cat il va ajuta asta...
    Relatia mea cu Dumnezeu nu este tocmai una buna..mai ales acum. Nu inteleg de ce un astfel de om, care nu a gresit cu nimic, trebuie sa treaca prin asa ceva. Nu inteleg de ce mama mea trebuie sa treaca prin asa ceva. Cunoscandu-le istoria, as zice ca au suferit destul...
    Si daca vine cineva si imi spune ca asta face parte din planul Lui...s-ar putea sa nu iasa intreg...

    RăspundețiȘtergere
  3. nu cred ca la filosofie suntem toti buni.

    iar desfasurarea vietii ramane un mare mister, care ne prinde uneori la mijloc, ca o menghina monstruoasa.

    cancerul face parte frecvent din viata, dar este o boala, nu trebuie interogat Dumnezeu pentru asta.
    nu este o pedeapsa, este o boala.

    viata nu se sfarseste niciodata bine, nu stiu pe nimeni sa spuna: ca vesel sunt c-a murit mama/tata/iubitul/iubita/sotul/sotia samd.

    oricum ai muri, tot prost este.

    prezenta tristetii inseamna ca omul acela a insemnat ceva si ca lasa un gol in sufletele celorlati.
    asta conteaza cu adevarat, ca ai contat pentru altii.
    cu pretul suferintei lor, desigur.

    imi pare rau pentru suferinta ta si a mamei tale...

    RăspundețiȘtergere
  4. sint alaturi de tine si ma rog Lui sa va dea putere.
    simplul fapt ca noi comunicam in greutatea unor astfel de momente ne uneste, ne "cumenica". si unirea asta e izvor de putere. filozofia doar ne pregateste pentru ceva care oricum ne va lua pe nepregatite. ........................................................
    de intrat nu intram intregi, d'apoi de iesit....
    ioan, cu toata puterea lui alaturi de tine si de mama ta.

    RăspundețiȘtergere