Generatia asta n-a mai trecut printr-o criza adevarata si e surprinsa de reactia oamenilor, care este universala, nu este nicio zona din lume in care ei sa nu fi reactionat altfel: unii cumpara compulsiv si altii se mira.
Printre cei care se mira sunt multi tipi inteligenti, ba chiar si economisti, sociologi, psihologi.
Multi sunt influenceri, politicieni, formatori de opinie s.a.
Iata cateva explicatii pentru cumparaturile in exces, in afara fricii pure, absolut normale in caz de criza:
Criza nu are o perioada cunoscuta, poate sa tina luni sau ani.
Chinezii au stat blocati in casa multe saptamani (unii sunt si acum), iar circulatia oamenilor a fost restrictionata/dirijata.
Asta a fost un semnal pentru restul lumii: hai sa cumparam liber cat mai putem, ca si la noi o sa fie la fel!
Produsele vizate de cerere excesiva sunt aproape exclusiv produse neperisabile, ceea ce inseamna ca lumea se pregateste in avans pentru o criza indelungata.
Productia si distributia vor fi afectate (sunt deja), preturile vor creste si rationalizarea e inevitabila, la un anumit moment.
Asociatia marilor centre comerciale ne-a dat un preaviz pentru posibile crize de produse, nu stiu daca ati citit printre randuri.
Puteti vedea si in magazine, in oricare intrati exista un deficit pe cel putin un produs, lucru de neimaginat acum o luna : Mega nu are zahar, Kaufland nu are hartie igienica, Carrefour nu are faina, nimeni n-are spirt samd.
Nu mai vorbesc de farmacii- masti, spirt, multe tipuri medicamente antiimflamatorii/antivirale/antibiotice samd.
Boomerii rad cu curul, in comunism nu gaseai nimic, iar pentru produsele de baza erau cozi imense: la paine, carne, lapte, branza samd.
Cresterea de preturi e semnificativa, deja, si cu cat cumperi mai devreme si mai mult, esti mai castigat.
Pretul este esential, fiindca multi raman fara venituri.
Multe tari intra in lock-down, ceea ce inseamna ca productia se reduce cu zeci de procente si distributia/importul devin extrem de dificile, iar Romania e importator net cam de orice.
Multi soferi de tir intra direct in carantina 14 zile, e o chestie de timp pana la o criza majora de soferi.
Multi cumpara speculativ, ca sa revanda, e un mecanism de baza in criza si duce la maximizarea preturilor.
Este un fenomene tipic, oamenii cauta surse alternative de venit, specula fiind unul dintre ele.
Mai multe platforme online au cenzurat anunturile pentru produse de criza, ca sa evite specula.
In SUA e cel putin un stat care a plafonat preturile, din acelasi motiv. In SUA!!!
Povestea cu hartia igienica:
Hartia igienica e un FMCG, cu volum mare si valoare mica, cu o vanzare relativ liniara in timp..
Datoria valorii mici euro/mp, nu are un buffer consistent, in mod normal.
Nu e genul de produs cu care sa vrei sa-ti umpli magazinul, depozitul sau tirul.
De aceea, orice crestere a cererii duce la disparita lui de pe raft.
La hartia igienica, pe langa cumparaturile compulsive si speculative, mai e un aspect: toti vor sa dezinfecteze si utilizeaza pentru asta prosoape de hartie, in esenta.
Cererea de dezinfectanti merge in paralel cu cea de /prosoape de hartie/hartie igienica/servetele iettine.
In mod traditional, oferta de prosoape de hartie e minora, in raport cu hartia igienica.
O sa observati asta in supermarketuri: primele se termina prosoapele si mai apoi hartia igienica si la sfarsit servetelele, care sunt cele mai scumpe.
Poti sa-i blamezi pe cumparatori?
Se pare ca da!
Pe vremuri fabula cu greierele si furnica era populara, acum a ajuns de rasul lumii. Asta se intampla cand nu intelegi natura umana.
Stai pe margine si razi.
Vei ajunge sa te milogesti de furnici sau sa stai la coada si sa le injuri.
Greiere ce esti!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu