miercuri, 22 aprilie 2009

Spleen de Pasti

nu cunosc personal nici un ateu.

pana si evreii pe care-i cunosc mi-au urat Paste fericit sau Hristos a inviat!                                                                                                                      si acest fapt ma ingrijoreaza peste masura. 
inseamna ca ateii sunt o specie rara, desi ma asteptam ca anumite categorii sociale sa populeze sanatos zona atee.
de exemplu juristii.
nu inteleg cum gandirea lor carteziana, capacitatile lor logice si rationalismul lor profund nu se exerseaza in zona religioasa.
de ce nu dezbat Biblia cu aceeasi ardoare cu care apara ciobanii infractori?
nu e “productiv”, nu?
nu iese niciun ban si in plus devii brusc impopular.
dar profesorii?
la ce le-au folosit toti anii de facultate daca nu pot dezvolta o judecata critica in zona religioasa?
dar toate profesiile care necesita cat de cat o minima pregatire stiintifica?
criminalistii, arheologii, astronomii etc...
de ce judecata tuturor se suspenda brusc cand e vorba de crestinism?
de unde acest conformism social dus la extrem?
e asa slaba fiinta umana sau doar romanii?
m-am uitat pe statisticile CIA (!) sa vad cam care este numarul de atei declarati la recensaminte.
in Romania sunt 0.1%.
In USA cam 4%.
si prin alte tari procentele sunt extrem de mici.
deci raspunsul este ca “homo religiosus est”
adica aproape toti sunt religiosi.
si eu.
dar cred ca ma incadrez la categoria “ agnostic teist”.
adica cred in cunoastere si in Dumnezeu.
nu inghit basmele cosmogonice din Geneza, sunt complet depasite si subsumate unei viziuni arhaice.
vreau o cosmogonie care sa inceapa cu Big-Bang: era pe cand nu era nimic, nici timp, nici materie, nimic. 
doar Dumnezeu.
si el le-a facut pe toate.
si nu e un mos cu barba... 
nu ca Adam le-a dat nume tuturor animalelor...
toate punctele tari ale crestinismului sunt prezentate in Biblie intr-un mod suparator de vag si ilogic.
Sfanta Treime nu apare nicaieri, se bazeaza pe puterea unui singur cuvant-pneuma, care inseamna respiratie si- prin extensie- spirit.
pana la Sfinta Treime lipseste orice fir...
nasterea lui Iisus e in ceata totala.
anul nasterii genereaza in continuare dispute fara sfarsit.
iar Invierea e partea cea mai neconvingatoare, cele 4 evanghelii sunt complet diferite in zona asta, nu corespund persoanele, locurile, actiunile etc.
si in plus Lazar a inviat primul, daca e sa luam de bune toate minunile de pe acolo...
acum lecturez o carte umoristica si oarecum iconoclasta, dar necesara:
Leo Taxil- Biblia hazlie - http://crestinism.wordpress.com/, multumita lui Radu Cherghizan- Schill, care mi-a trimis-o.
mi-e cam rusine ca o citesc asa tarziu, dar eram cam indiferent la sentimentele religioase ale fiintei,
dar de Pasti n-am avut incotro.
a rabufnit si in mine o traire religioasa...
numai ca pentru mine nu conteaza ca Iisus n-a inviat, de fapt.
eu cred si fara asta.
si fara celelate minuni din Biblie.
eu cred oricum.
problema e ca nu cred in religii.
si asta ma face sa ma simt singur si izolat
sau aproape...

6 comentarii:

  1. Vali,
    eu am trăit o mare bucurie de Paşti, cînd am devorat jumătate din "Al dumneavoastră sincer, Şurik" de Ludmila Uliţkaia, apărută la Humanitas în colecţia Raftul Denisei. Plină la tot pasul de scene erotice scrise admirabil.
    Am simţit numai bucurie :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ateu sau nu, omul are trei nevoi mari in viata. Cele trei sunt nevoile materialiste, intelectuale si spirituale. Toti incercam sa gasim ceea ce ni se potriveste, adica propriul adevar. Poate din acest motiv ateii sunt foarte putini. Este greu sa traiesti fara sa crezi in ceva ce explica si raspunde intrebarile mai grele - de ce suntem aici, cum am ajuns aici, si de ce nu pot astia sa faca bile care nu mor dupa doar 50 de partide....

    RăspundețiȘtergere
  3. Ca cineva care face parte din una din categoriile mentionate de tine mai sus, ma simt datoare sa-ti raspund. Ce ar fi de dezbatut referitor la Biblie? Recunosc, nu am avut rabdarea sa o citesc pe toata, mai ales dupa ce am vazut ca in primele pagini se contrazice de cateva ori. Am luat-o asa, mai pe sarite... Este o carte scrisa de niste oameni care au avut un scop precis la acea vreme: acela de a tine in frau si de a supune o multime, dealtfel foarte nestiutoare, cu ajutorul fricii. Este adevarat ca toti oamenii simt nevoia sa creada in ceva, si Biblia ofera raspunsuri pentru toate "miracolele" pe care ei nu puteau sa le explice. Dar la fel de adevarat este faptul ca marea majoritate a oamenilor se teme de pedeapsa. Daca ai intreba pe acesti oameni de ce nu fac un lucru considerat rau,nu stiu, de exemplu sa fure, si, evident, daca ar raspunde cinstit, ai afla ca le e frica de pedeapsa, atat cea legala, dar, mai ales, cea divina. Dupa parerea mea, Biblia este cel mai tare cod de legi facut vreodata, pentru ca putini sunt cei care indraznesc sa o comenteze, si mai putini cei care o contesta, dar toti o urmeaza, intr-un fel sau altul. Cred in Dumnezeu? Probabil... Cred in Mama Natura, in Univers si legile lui, cred in Soarta si in Destin. Daca astea sunt alte nume pentru Dumnezeu, atunci da, sunt credincioasa. Cu Isus e o alta poveste...

    RăspundețiȘtergere
  4. @Urmuz: lectura este intotdeauna o placere, chiar si de Pasti. daca e si un pic erotica, sa fie primita. nu stiu cartea, o s-o caut.
    pe Denisa o stiu personal, e un editor excelent, are gusturi bune la carti.
    @Dobondi: da, e greu sa traiesti fara sa crezi, dar credinta nu raspunde la nimic. raspunsurile le cauti singur. religia e totalul non-raspunsurilor, ne-sigurantei si ne-reusitelor. doar nu crezi ca-ti raspunde Marele Arhitect de ce nu se fac bile de bowling long-life...
    @Dana: ma bucur ca existi(profesor?). nu stiu daca ne cunostem, dar prezinti una bucata minte deschisa. ma bucur ca esti pe aici, pe la mine pe acasa

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu, Vali, nu sunt profesor, sunt jurist.

    RăspundețiȘtergere
  6. da, mi-e cunoscut numele.(!)
    si mi-ai si zis ca citisei, dar nu stiam ca esti tu, aveam doar o banuiala.
    habar n-aveam ca esti jurist.
    m-am desteptat acum...

    RăspundețiȘtergere